Monday, June 20, 2011

Mukholafatulihawadits


Dimana pintu yang harus dimasuki?

Kenapa payah untuk mengenali Tuhanmu?

ini kerna Allah itu tidak terbentuk, berhuruf, berwarna dan bertentangan dengan sifat-sifat zahir alam ini kerna ia berdiri di atas sifat Mukholafatulihawadits : "TIDAK ADA SESUATU PUN YANG SERUPA DENGAN DIA"-As Syura 11. Kalau silap pegangan dan pemahaman menyebabkan kita syirik dengan Allah SWT ataupun menjadikan kita bertuhan kepada diri sendiri (AKU). Justeru itu, tidak ada sesiapa di dalam dunia ini, telah mengaku dapat berjumpa dengan Allah, melainkan setakat kenal ZAT, SIFAT, ASMA dan AFAALnya sahaja. Zat Allah pun tidak siapa yang kenal.

Seandainya ada dakwaan mengatakan seseorang itu pernah berjumpa dengan Allah seperti mana dia pernah berjumpa dengan makhluk biasa, dakwaan itu tiada boleh dipercayai. Ia hanya dongeng semata-mata, satu rekaan yang dilandaskan kepada fantasia fikirannya. Dakwaan itu hanya untuk menjual kehebatan diri sahaja, kononnya dia sudah sampai ke peringkat MUQARABBIN.

Kenapa kami berkata begitu? kerna sekalian daripada Nabi besar Muhammad SAW dan para Rasul lain, tidak ada manusia yang dapat memandang Nur Allah secara pasti. Tidak mungkin bagi manusia biasa yang tidak terpilih dan diistimewakan dapat berkenalan atau berjumpa dengan Allah seperti mana yang pernah berlaku kepada Rasul-RasulNYA dan para NabiNYA itu.

No comments: