Saturday, May 16, 2009

Soal jawab penting dalam kehidupan seorang muslim



Perjalanan yang mesti ditempuhi

  • Dari manakah seorang muslim mengambil aqidahnya? seorang muslim mengambil aqidahnya dari KItabullah (Al-Quran) dan Sunnah Nabi Muhammad SAW (Hadist) yang shahih yang beliau tidak berbicara menurut kemahuan hawanafsunya.
  • Ada berapa tingkatan agama islam? Tingkatan Agama Islam ada tiga; iaitu Islam,Iman dan Ihsan.
  • Apakah erti Islam, dan ada berapa rukunnya? Islam artinya, berserah diri kepada Allah SWT dengan tauhid, tunduk kepadaNYA dengan ketaatan dan berlepas diri dari syirik dan pelakunya. Rukunnya ada 5, Nabi Muhammad SAW bersabda;"Islam itu didirikan di atas 5 perkara, iaitu bersaksi bahawa tidak tuhan yang HAQ kecuali Allah, dan Muhammad adalah utusan Allah, menunaikan solat, membayar zakat, melaksanakan haji dan berpuasa di bulan Ramadhan" (Muttafaq'Alaihi).
  • Apakah erti iman itu dan ada berapa rukunnya? Iman artinya, keyakinan hati, ucapan lisan, dan amalan anggota badan. Bertambah dengan ketaatan dan berkurang dengan kemaksiatan. Allah SWT berfirman;"supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka (yang telah ada)". Rasulullah SAW bersabda ; "Iman itu ada 7 puluhan cabang. Cabang yang tertinggi adalah ucapan "Laa ilaaha illallah" (tidak ada tuhan yang HAQ kecuali Allah) dan yang paling rendah adalah menjauhkan gangguan dari jalan. Rasa malu adalah salah satu cabang dari keimanan. (HR Muslim). Ini diperkuat oleh apa yang dirasakan seorang muslim dalam dirinya berupa sikap semangat dalam ketaatan tatkala berada pada musim-musim kebaikan, dan rasa malas pada musim-musim tersebut ketika melakukan kemaksiatan. Allah SWT berfirman; "Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk"(Hud:114). Ada pun rukunnya ada 6. Rasulullah SAW bersabda:"iaitu agar engkau beriman kepada Allah,para MalaikatNYA,kitab-kitabNYA,para rasulNYA,hari Kiamat,dan kepada takdir,baik mahupun buruknya" (HR Bukhairi).
  • Apa makna (Laa Ilaaha Illallah)? Maknanya iaitu meniadakan hak ibadah bagi selain Allah,(nafikan diri dan matikan diri), dan menetapkannya hanya untuk Allah yang Maha Esa semata.
  • Apakah Allah SWT bersama kita/berserta kita? Ya benar, Allah SWT bersama kita dengan pengetahuan, pendengaran, penglihatan,penjagaan, peliputan, kekuasaan dan kehendakNYA. Ada pun zatNYA tidak bercampur dengan zat makhluk dan tidak ada satu makhluk pun yang boleh meliputiNYA.

No comments: