Friday, October 16, 2009

Kita adalah pak turut.

Kita mesti mencari DIA, bukan DIA yang mencari kita.

Bila kita belajar hukum-hakam syariat tentang kewujudan kita, sebenarnya ia adalah salah satu ilmu yang perlu dilalui untuk mengenal lebih dekat tentang Allah SWT. Contohnya, bila turunnya syariat solat untuk manusia, kita telah diwajibkan untuk mendirikan solat. Namun, ramai yang tidak mengetahui apakah hakikatnya solat? ramai di antara kita hanya menjadi pak turut untuk bersolat tanpa memahami apa sebenarnya solat? kenapa kita berdiri? kenapa kita rukuk? kenapa kita sujud? kenapa kita memberi salam ke kanan dan ke kiri.

Ada satu ketika, sahabat kami telah ditanya oleh rakan yang bukan seislam kita, beliau hairan, kenapa kita rukuk? kenapa kita sujud? dan kenapa kita salam kanan dan kiri, seolah-olah kita mencari Tuhan semasa rukuk, lepas itu kita sujud mencari Tuhan lagi, dan akhirnya kita pusing kanan kiri, lalu kita akur, kita tidak dapat mencari Tuhan kita, sahabat itu menjadi bahan jenaka kawan bukan seislam kita. Jadi kita tidak dapat mencari Tuhan kita? itulah bodohnya manusia itu kerna tidak mencari untuk memahami hakikat solat.

Itulah yang sedihnya tentang kita semua, ramai diantara kita tidak mencari akan kebenaran hakikat solat, hanya yang kita tahu, ikut dan buat saja, tapi hakikat solat kita langsung tidak faham hanya jadi pak turut.

Kesian manusia itu yang telah diberikan akal untuk mencari ilmu, bukan hanya menunggu disuap selalu.

Jika hakikat solat pun kita tidak mampu memahami, apatah lagi hakikat ketuhanan? iaitu mengenal Allah SWT?

Makna Alif Lamm Min "Hanya Allah yang tahu", justeru itulah, Allah SWT menyuruh kita mencari dan memahaminya, kerana jika kita dapat memahaminya, itulah perbendaharaan rahsia yang tersembunyi selama ini.

Marilah kita sama-sama mencari, carilah guru yang mursyid untuk memahami ilmu ALLAH SWT, kerana pasti rugi, jika kita tidak mencari semasa usia yang dipinjamkan pada kita, marilah kembali ke kalimah, disanalah rahsia, bukan kedudukan dan darjat kita yang menentukan diAkhirat, kita semua belum selamat, yang selamat adalah Maha jua yang sejahtera di sana.

Wallahuallam.

No comments: