Friday, October 2, 2009

Menekan nafsu agar sabar sentiasa...

Jamrah

Bila hati luka, kita pendam dan sabar. Bila kecewa kita pasrah dan bersabar. Bila dugaan mendatang lagi kita hanya mampu bersabar sahaja.
Kenapa harus kita bersabar? siapa yang bersabar dan siapa yang disabarkan?
Konsep manusia yang mengandungi akal fikiran dan nafsu membuatkan manusia hilang pertimbangan di atas segala keputusan. Semua yang segala dugaan dan cubaan ini sebenarnya ditujukan khas untuk si sang nafsu yang ada pada diri manusia. Kita alpa bila kita berjaya. Kita lupa yang relak itu bukan kita, malah ia adalah si sang nafsu. Namun, jika manusia tidak dapat memisahkan dirinya dan sang nafsu, ia akan berkekalan begitu sehingga akhir hayat. Nafsu ini adalah penghalang kita, tapi nafsu ini jua akan membuka hijabnya jika kita telah mengenalnya.
Maka kita kena bersabar, kerana sabar itulah yang akan menekan nafsu itu supaya diam dan bermohon pada Allah SWT kerana semua ini hanyalah ketentuan Maha Penciptanya, dan kita ini hanya hambanya sahaja, samada manusia, nafsu dan roh, semua ini hanyalah hamba yang disuruh-suruh, jadi? yang mana satu milik kita?
Kita tiada disana sebenarnya, jadi kenapa harus marah-marah, kenapa harus kecewa? kenapa harus mengeluh, kenapa harus bersedih?
Hanya manusia sebenarnya sahaja yang tahu membezakannya, kita serah semuanya pada Allah SWT, yang Maha ESA.

Ya Allah, berikan aku kefahaman, dimana kefahaman ini adalah sebaik-baik rezeki untuk kami, amin.

No comments: