Thursday, August 20, 2009

Puasa

Sentiasa menyendiri melihat kealpaan kami.

Konsep berpuasa bukan hanya berkisar pada bulan Ramadhan, bahkan telah wujud disetiap hari pada kehidupan kita. 

Contohnya, bila kita solat, kita akan berpuasa dari makan, minum dan apa saja yang membatalkan solat kita. Kenapa masa itu harus kita berpuasa semasa solat?, nyatalah, kita sebenarnya telah diajar lebih awal akan keujudan sang nafsu segala-galanya.

Malah, ketika kita solat pun, dalaman batin kita harus berpuasa, semua tumpuan hanya untuk Allah Yang Maha Besar, ketika itu, hanya DIA saja yang kita ingat, kusyuk, dan bukan ingat akan kewujudan diri kita yang berpaut dengan dunia ini. Kita telah diingatkan dan diberitahu, hanya dengan berpuasa saja kita mampu melawan si sang nafsu.

Benar, iblis dan syaitan akan diikat dan kurung pada bulan Ramadhan ini. Namun, nafsu kedirian manusia masih ada dan menebal pada anak Adam.

Cuba lihat ketika hendak bersungkai?, pelbagai juadah yang nafsu minta, betulkan? banyak demand nafsu itu.

Dan nafsu ini pun pintar juga, ketika kita berpuasa, berpura-pura dia kelemasan dan kepenatan konon. Seolah-olah, menunjukkan sedang tekun berpuasa dan beramal didepan orang ramai, sedangkan maksudnya hanya menunjuk-nunjuk saja kealimannya.

Sedarkah kita mainan nafsu begitu halus? 

KAMI hanya mengingatkan diriku dan dirimu. Aku sedar akan kealpaan dan kekuranganku, justeru itu, ku mohon agar janganlah kami dilupai oleh MU ya Allah Maha Kuasa, apalah daya kami sebenarnya, yang masih dibawah jajahanMU.

No comments: