Sunday, June 5, 2011

"Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang."


Dengan siapa kita menyebut namaNYA?,
adakah kita yang menyebutnya?,
memang syariahnya, kita yang menyebutnya, namun yang sebenarnya yang tersirat dan tersurat, dengan siapa yang menyebutnya?  
adakah kita menyebutnya sendirian? menyebut seorang diri? 
sedangkan di dalam kita ada lagi kewujudannya yang kita tidak sedari dan tidak mahu ambil tahu akan kewujudan dalam diri kita sendiri, maka itulah manusia sering kerugian, sedangkan di dalam diri sendiri ada sudah dibekalkan semasa dilepaskan ke dunia ini, namun keegoan manusia membuatkan tolol,bodoh,lupa dan lalai segalanya,seolah-olah bila kita kembali kepada Allah SWT, DIA akan menerima kita!, padahal bagaimana DIA mahu menerima kita,jika kita tidak mahu mengenal DIA, Raja Perbendaharaan Segalanya!

Jadi? dengan nama siapa yang menyebut "Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang"?, adakah kita? TIDAK!!!, kita tidak bersendirian sekarang, sedangkan DIA pernah berfirman dimana ada Muhammad, disanalah ada ALLAH.

Adakah kita kenal Muhammad? bukan Nabi Muhammad atau Rasullullah SAW.

Adakah kita kenal Allah? kita tidak diajar mengenalnya,padahal Rasullulah SAW mengenal ISLAM dengan mengenal ALLAH terlebih dahulu! adakah kita menturuti syariah Rasullulah SAW? ada, dengan memelihara janggut!!!.

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang...,

DIA memang maha segalanya, tapi bila kita menyebutnya,adakah sifat-sifatnya pengasih dan penyayang ada di dalam diri kita?,iya memang ada,tapi pandai berselindung,jika terjumpa kaum kafir sifat pengasih dan penyayang tiada pada diri kita dan hanya lakonan semata-mata demi persahabatan,padahal sifat itu MUTLAK sekian lama pada diri kita. Sedangkan DIA ghaib dengan zatNYA,nyata pada hambaNYA.

Sifatnya ada pada diri kita,cuma kita bodoh,tolol,temberang,egois dan lalai mahu mengenal sifatNYA sebab kita cukup yakin ALLAH akan menerima kita, sedangkan kita belum kenal DIA lagi....

1 comment:

Nur said...

bismillah itu hanyalah perkataan,tapi kita harus wajib isinya...yang menyebut dan disebut,serta sifat-sifatNYA yang ada pada kita,tapi kita lalai