Thursday, July 14, 2011

Dimana kita sekarang?

Dimana kita sekarang?

Orang yang tidak beriman kepada Allah berada dalam situasi yang berbeza. Pergantungan mereka hanya tertumpu kepada amalan mereka yang terkandung didalamnya ilmu dan usaha.

Apabila mereka mengadakan sesuatu usaha berdasarkan kebolehan,kepandaian dan pengetahuan yang mereka ada, mereka memgharapkan hasil yang setimpal. Jika ilmu dan usaha gagal mendatangkan hasil, mereka tidak mempunyai tempat bersandar lagi. Jadilah mereka orang yang berputus asa. Mereka tidak dapat melihat HIKMAT kebijaksanaan Allah SW mengatur perjalanan taqdir dan mereka tidak mendapat rahmat dariNYA.
Ramai kaum muslimin yang lain mengaitkan amal kebaikan dengan kemuliaan hidup di akhirat kelak. Mereka memandang amal salih sebagai TIKET untuk memasuki syurga, juga menjauhkan azab api neraka. Kerohanian orang bersandar kepada amal adalah sangat lemah, terutamanya mereka yang mencari keuntungan keduniaan dengan amal mereka.

Mereka tidak tahan menempuh ujian.

Mereka mengharapkan perjalan hidup mereka sentiasa selesa.

Mereka mengharapkan segala-galanya berjalan menurut apa yang dirancangkan.

Apabila sesuatu itu berlaku di luar jangkaan, mereka cepat melatah, panik dan gelisah. Bala bencana membuat mereka merasakan yang merekalah manusia yang paling malang di atas muka bumi ini.

Bila berjaya memperoleh sesuatu kebaikan, mereka merasakan kejayaan itu disebabkan kepandaian dan kebolehan mereka sendiri. Mereka mudah menjadi ego serta suka menyombong. Kesyukuran kefahaman yang datang pun hanya di bibir saja, hanya menunjuk kepada orang ramai.

Apabila rohani seseorang bertambah teguh dia melihat amal itu sebagai jalannya mendekatkan diri dengan Allah SWT. Hatinya tidak lagi cenderung kepada faedah duniawi dan ukrawi, tetapi dia berharap untuk mendapatkan kurniaan Allah SWT seperti terbukanya hijab-hijab yang menutupi hatinya. HIJAB yang menghalangnya SELAMA INI untuk mengenal Allah SWT.

Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un

No comments: