Thursday, July 14, 2011

Penyerahan mutlak

AMS
DIA Maha mengetahui segalanya

"Wahai anak-anakku! Pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusuf dan saudaranya(Bunyamin), dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir".

Ayat di atas menceritakan bahwa orang yang beriman kepada Allah SWT meletakkan pergantungan kepadaNYA walau apa dalam sekali pun keadaannya.

Pergantungan kepada Allah SWT membuat hati tidak berputus asa dalam menghadapi dugaan hidup. Kegagalan mendapatkan sesuatu yang diingini bukan bermakna tidak menerima pemberian Allah SWT. Selagi orang itu beriman dan bergantung kepadaNYA selagi itulah DIA Maha melimpahkan rahmatNYA.

Kegagalan memperolehi apa yang dihajatkan bukan bermakna tidak mendapat rahmat Allah SWT. Apa jua yang DIA lakukan kepada orang yang beriman pasti terdapat rahmatNYA, walaupun dalam soal tidak menyampaikan hajatnya. Keyakinan terhadap yang demikian menjadikan orang yang beriman tabah menghadapi segala ujian hidup, tidak sekali-kali berputus-asa. Mereka yakin bahwa apabila mereka sandarkan segala perkara kepada Allah SWT, maka apa jua amal kebaikan yang mereka lakukan tidak akan menjadi sia-sia.Justru itulah keyakinan kita adalah penyerahan mutlak keatas DIA.

No comments: