Saturday, July 16, 2011

Tiada daya upaya kecuali berserta Allah-Ayat96 Surah as saaffaat

Kita sebenarnya tiada,namun Maha Kasih SayangNYA membuatkan kita
ada dan wujud, Maka perlulah kita mengenal sang pencipta kita.
Di awal perjalanan menuju Allah SWT, seseorang itu kuat beramal menuruti segala syariat. Dia melihat amalan itu sebagai kenderaan yang boleh membawanya hampir dengan Allah SWT.

Semakin kuat dia beramal semakin besarlah harapannya untuk berjaya dalam perjalanannya. Apibila dia mencapai satu tahap, pandangan mata hatinya terhadap amal mulai berubah beransur-ansur. Dia tidak lagi melihat amalan sebagai alat atau penyebab/asbab. Pandangannya beralih kepada KURINAAN Allah SWT. Dia melihat semua amalannya adalah kurniaan Allah SWT kepadanya dan kehampirannya dengan Allah SWT juga adalah kurnianNYA semata-mata.

Seterusnya terbuka hijab yang menutupi dirinya dan dia mengenali dirinya dan mengenali Tuhannya.

Dia melihat dirinya sangat lemah,jahil,serba kekurangan dan faqir. Tuhan adalah Maha Kaya, Berkuasa, Mulia, Bijaksana dan Sempurna dalam segala segi. Bila dia sudah mengenali dirinya dan Tuhannya, pandangan mata hatinya tertuju kepada Qudrat dan Iradat Allah SWT yang menerajui segala sesuatu dalam alam maya ini. Jadilah dia seorang arif yang sentiasa memandang kepada Allah SWT berserah diri kepadaNYA, bergantung dan bermohon kepadaNYA. 

Dia hanya hamba Allah SWT yang dhaif dan lemah.

No comments: