Saturday, August 13, 2011

Egoisnya Manusia Yang Bodoh

Rumah Allah ada dimana-mana,tapi bukan saja di masjid.
Dalam perjalanan menuju Allah SWT ada sebahagian orang yang tertinggal di belakang walaupun sudah melakukan amal yang sama seperti yang dilakukan oleh orang lain yang lebih maju. Seperti bulan yang mulia ini, bulan Ramadan memberikan kita peluang mengamalkan segala amalan seperti solat sunat terawih,tadarus,sedekah dan bermacam-macam lagi,kerna apa yang pasti segalanya akan dibayar dengan pahala oleh Allah SWT (perlukah lagi balasan?).

Satu halangan yang menyekat golongan yang tertinggal itu adalah KEBODOHANNYA yang tidak mahu tunduk atas ketentuan Allah SWT. Dia masih dipermainkan oleh NAFSU & AKAL yang menghijab hatinya daripada melihat Allah SWT pada apa yang dilihat.
Pandangan mereka hanya tertuju kepada alam benda dan perkara zahirnya iaitu nyata di depan mata saja. Mereka melihat kepada keberkesanan hukum sebab musabab dan meletakkan pergantungan kepada AMALNYA!!!!. Manusia,mereka dan dia, yakin bahawa boleh mendapatkan apa yang di ingini melalui USAHANYA.

Manusia ini masih berpusing-pusing di dalam kesamaran dan keraguan. Nafsunya tetap melahirkan keinginan-keinginan. Keinginan diri sendiri ini menjadi rantai yang mengikat kaki daripada berjalan menuju Allah SWT. Bagaimana boleh manusia mendekati Allah SWT jika mereka ENGGAN menjadikan Allah SWT sebagai PENGURUS semua aspek kehidupannya. Walaupun manusia rela dan membantah, Allah SWT tetap melaksanakan ketentuanNYA. Allah SWT melaksanakan kehendakNYA pada setiap masa dan tidak ada sesiapa yang dapat menghalangNYA.


Dialah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. 

Ayat 29 Ar-Rahman. 

Allah SWT sahaja yang mencipta, meletakkan hukum dan peraturan, menbahagikan rezeki dan lain-lain. DIA menentukan urusan dengan bijaksana dan adil, termasuklah urusan mengenal dirikita dan apa yang terjadi pada kita. Kita memandang diri kita dan kejadian yang menimpa kita dalam skop yanng kecil. Walhal, Allah SWT melihat kepada seluruh alam semesta tanpa keliru pandanganNYA kepada diri kita dan kejadian yang menimpa kita, juga tida pernah beralih pandanganNYA dari makhlukNYA yang lain.

Urusan pentadbiranNYA adalah menyeluruh dan sempurna,malah MAHA segalanya!. Manusia yang tidak berbekas pada hatinya akan kesempurnaan Allah SWT itu adalah orang dungu. Dia masih juga merungut tentang perjalanan hukum takdir Ilahi, seolah-olah Tuhan harus tunduk kepada hukum makhlukNYA. Siapa sebenarnya kita dengan Allah SWT!,DIA yang memberikan segala-galanya kepada kita. Dari setitis air mani, kita dijadikan insan yang sempurna dengan diberikan kehidupan dimana rezki yang telah ditakdirkan keatas kita, masih lagikah kita mengakui kesemua itu adalah hasil usaha kita?

Kebodohan manusia itu kerna tidak mahu memahami NAFSUnya sendiri. Masih berdiri dan berpaksikan di alam nyata dan lalai akan tugas manusia itu hanyalah HambaNYA, dan bukan menjadi Tuhan!.

Lupakah kita semua akan keegoan Malaikat Azazil yang degil dan bodoh tidak menturuti perintah Allah SWT agar sujud depan ADAM?

Lupakah kita bahawa bulan Ramadhan ini telah menjadi penjara iblis dan syaitan yang menyesatkan manusia, namun kenapa manusia masih sesat dan menyesatkan?

Lupakah kita dimana manusia tidak akan angkur segala perintah Allah SWT?apa sebabnya?

Ramadhan inilah kuncinya, kunci untuk mengenal NAFSU manusia atau NAFSU kita.

No comments: