Friday, August 5, 2011

Kekuatanku adalah KekuatanMU jua,apalah kami ini.

Janganlah banyak berbicara tanpa berzikir kepada Allah, kerana banyak
berbicara tanpa berzikir kepada Allah merupakan kekerasan hati.
Kerana itu, ingatlah kamu kepadaKU nescaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepadaKU, dan janganlah kamu mengingkari nikmatKU" AlBaqarah 152.

Firman di atas menjadi kefahaman dan harus di pegang oleh kita, bagaimana untuk mendapat kasihNYA. Memang kita kena kasihkan kepada ALLAH SWT, barulah DIA kasihkan akan kita. Kerana Allah SWT mempunyai sifat tindak balas terhadap hambanya. Kalau kita berbuat baik kepadaNYA, maka DIA juga akan berbuat baik kepada kita. Jika kita selalu mengingati DIA, maka DIA juga akan mengingati kita selalu...

Masalahnya ialah bagaimanakah cara hendak mengasihi dan mengingati Allah SWT itu, sehingga DIA akan merasa kasih pula kepada kita?
Dimana tempat ingat kepada Allah? Dimana tempat nak letak ingatan kita kepada Allah?
Jika letak di hati?, dimanakah bertempatnya hati?. 
Hati halus bukan bertempat didalam dada dan bukan bertempat diluar dada. Hata yang ada di dalam dada itu, adalah hati kasar, yang dikatakan hati itu, adalah merujuk kepada hati halus?, hati halus bukan berada didalam dada dan bukan berada diluar dada, 
tapi dimana HATI?

Bagaimana cara nak meningati Allah, bagaimana cara nak meletakkan ingatan Allah dan bagaimana cara menempatkan Allah di dalam hati sedangkan hati bukan didalam dada?

1 comment:

Nur said...

kami hanya mampu diam dan diam, hanya KAMU yang mendengar sekarang